Visionen bag Mosbergs

Jeg kunne godt tænke mig at fortælle om tankerne bag mit firma, Mosbergs. Visionen kan sammenfattes med to stikord: bæredygtig brug af ressourcer og favn forskellighed.

 

Bæredygtig brug af ressourcer

Selvom bæredygtighed er noget, jeg har forholdt mig til i mange år, har jeg samtidig været en forholdsvis almindelig forbruger, som købte hvad der nu lige faldt mig ind af tøj, sko, brugskunst og møbler. I de senere år, er der kommet mere og mere genbrug ind, men jeg har først for alvor erkendt, hvor utrolig problematisk vores vestlige forbrug er i de sidste par år. Med det mener jeg, det endelig begyndte at står klart for mig, at overforbruget er noget der rent praktisk angår mig i min hverdag og kræver en ændring af mine vaner, som går langt ud over at købe økologiske produkter eller spise mindre kød.

Et af de steder, hvor det er relativt nemt og oplagt at sætte ind og være med til at ændre vaner er ift. tøj. Der bliver produceret enormt meget tøj, og de fleste ved vist efterhånden godt, at det er problematisk både ift. ressourceforbrug, miljø  og udnyttelse af billig arbejdskraft. Nogle forsøger at gøre noget ved problemet ved at producere økologisk tøj, men dette addresser som regel kun miljøproblematikken og ikke de to andre punkter. Virkelig bæredygtigt tøj kalder på, at man genbruger de ressourcer, der allerede er tilgængelige, og får så meget ud af dem som muligt.

 

 

Der er mange forskellige former for genbrugstøj. Fx vintage- og retrotøj, som købes pga. en særlig stil, eller luksus- og mærkevaregenbrug. Mosbergs sælger både en smule retrotøj og luksusgenbrug i form af kimonoerne.  Kimonoerne falder i luksuskategorien, fordi der er tale om originalt, kunsthåndværk, der ikke er massefremstillet, og som er udført i virkelige gode materialer. Men der er masser af tøj derude, som hverken har en fed vintage vibe eller er særlig luksuriøst, og det skal vi også helst genbruge. Derfor eksperimenterer jeg i regi af Mosbergs, med at give helt almindeligt og jævnt kedeligt genbrugstøj nyt liv via omforandring eller tilføjelse af nye elementer. På nydansk kan man kalde det for upcycling. På sigt håber jeg, at jeg i genskabelsesprocessen kan tilføje genbrugstøj så meget ny værdi, at det bliver lige så meget eller mere værd for en køber, som nyt tøj. Det er et meget ambitiøst mål, og jeg ved ikke, om jeg er den rette til at realisere det, men det er i hvert fald min ultimative drøm.

 

 

Favn forskellighed

Det har måske ikke lige ligget i kortene, at jeg ville komme til at beskæftige mig med tøj, for jeg er meget lidt optaget af mode og udseende, som den ser ud i modemagaziner, reklamer og mainstream film. Derimod ser jeg skønhed mange steder, og det er et mål for mig, at vise et mangfoldigt billede af, hvordan man kan se ud. Det være sig rent kropsligt, hvor jeg gerne vil vise kvinder i alle aldre, former og farver, men også ift. stil. Jeg elsker at se folks personlighed skinne frem, ligesom jeg synes mærkeligt, eller fjollet tøj er fantastisk. Jeg har stadig meget at lære ift. at præsentere det tøj, som jeg sælger, og endnu har jeg heller ikke et væld af modeller, for det er ikke ligefrem noget, jeg har økonomi til at betale for lige nu. Men hvis jeg på et tidspunkt får udviklet konceptet til noget, der er en reel økonomi i, så vil jeg blive ved med at prioritere forskellighed både i formidlingen af tøjet og i tøjet, som skal kunne passe mange forskellige størrelser.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *